brandimage logo Navigatie overslaan Menu

De prijs van gastvrijheid

1,5 miljoen Syrische vluchtelingen in Libanon.

Dat is een kwart van de totale bevolking. De Libanezen komen nu zelf in de problemen en kunnen de zorg voor de vluchtelingen niet langer opbrengen. Hulp van buitenaf is nu nodig!

Afgerond

Slippers in de sneeuw

Door de oorlog in Syrië zijn ruim vier miljoen Syriërs naar andere landen gevlucht. Ook onder de bootvluchtelingen bevinden zich veel Syriërs, die wanhopig de EU proberen te bereiken. Maar hoezeer de enorme aantallen vluchtelingen ons ook overweldigden, de meeste vluchtelingen worden nog altijd in de buurlanden van Syrië opgevangen. Daarom voert Metterdaad de komende weken actie voor opvang in de regio.

Arjan Lock is voor Metterdaad in Libanon: "Wanneer ik door het tentenkamp loopt en boven zich de wolken ziet samenpakken ziet hij het hele kamp langzaam in beweging komen. De mannen zijn druk doende de tentzeilen stevig vast te zetten, de vrouwen verzamelen hout en breken het in kleine stukjes voor in de kachel. Ik zie veel kinderen, sommigen in dunne shirtjes en met open sandalen. De meesten zijn hier nog niet zo lang, gevlucht toen IS hun stad terroriseerde." Metterdaad helpt de Libanezen en de Syrische vluchtelingen.

Wat gebeurt er in Libanon en hoe kunnen we helpen?

Libanon op toppen van haar kunnen

Toen Libanon in 2011 voor het eerst haar grenzen opende voor vluchtende Syriërs, hebben de Libanezen zonder terughoudendheid gereageerd. Ze gaven onderdak en hulp, deelden hun land, scholen en gezondheidscentra ook al waren de eigen noden al groot. Deze gastvrijheid is ongelofelijk als je bedenkt dat Libanezen en Syriërs lang vijanden van elkaar waren.

Nu zijn we vier jaar verder en, met geen enkel zicht op verbetering van de situatie in Syrië, is een kritisch punt bereikt. Publieke diensten zijn overweldigd, de economische groei is achtergebleven en werkeloosheid is tot recordhoogtes gestegen. De spanningen lopen hoog op en Libanon is bezorgd over haar eigen interne stabiliteit en veiligheid.  De 1,5 miljoen vluchtelingen, op een totale populatie van slechts 6 miljoen inwoners, leggen een onevenredig grote druk op het land. Volgens schattingen van de VN hebben 3,3 miljoen mensen in het land hulp nodig. De meest kwetsbare Libanezen hebben het gevoel dat ze te hoge prijs betalen voor het conflict van een ander land. Het is van groot belang dat de situatie in Libanon niet escaleert. Daarom moet er nu hulp komen voor de zowel de Syrische vluchtelingen als voor de hulpbehoevende Libanezen.

Wat doen we met uw gift?

Hulp

Met uw steun kunnen we de Syrische vluchtelingen de winter doorhelpen door hout, kachels, dekens en tentzeilen uit te delen. Daarnaast willen we projecten steunen van Hulporganisatie Kerk in Actie die zowel de Syrische vluchtelingen als de meest kwetsbare Libanezen helpt. We ondersteunen water en sanitatie-projecten in ziekenhuizen en scholen waar een enorme toestroom is van Syrische vluchtelingen.

Bijvoorbeeld in Anjar (een dorp van 3000 inwoners) zijn 16.000 vluchtelingen neergestreken. Het huidige watersysteem is hierdoor volledig overbelast, waardoor ook de Libanezen zonder stromend water zitten. Hier bouwen we een waterreservoir op zonne-energie waar zowel de vluchtelingen als de lokale bevolking gebruik van kan maken. Op deze manier proberen we te voorkomen dat er gevechten uitbreken tussen de  Syriërs en de Libanese bevolking. Ook  runt Kerk in Actie verschillende gemeenschapskeukens waar warme maaltijden worden bereid voor de meest kwetsbare mensen. Ook ondervoede kinderen worden nauwlettend in de gaten gehouden en krijgen voedzame notenpasta om weer op gewicht te komen.

Blog van Arjan Lock, op reis in Libanon.

Op zoek naar hoop in Libanon

Dag1

Het is de derde keer dat ik hier kom in het uiterste noorden van de Bekaa-vallei in Libanon. Niet echt een vakantiebestemming en toch voelt het goed hier weer te zijn. We passeren de zwaarbewaakte controlepost net voor we het dorpje Deir El Ahmar binnenrijden. Het is een van de weinige christelijke enclaves in de overwegend door de Hezbollah beheerste streek.

> Meer over dag 1

Oneerlijk verdeeld in het leven

Dag2

Op zoek naar hoop…. dat had ik me gisteren  voorgenomen. Joseph brengt me in de morgen naar Baalbek, een oeroude stad, waar in goede tijden de bussen met toeristen stopten voor de tempel van Jupiter. Nu zijn we zo goed als de enige bezoekers. Men heeft hier wel wat anders aan zijn hoofd. De stad is overbevolkt door de komst van tienduizenden illegale vluchtelingen.

> Meer over dag 2

Oudejaarsdag in een vluchtelingenkamp

Dag3

De laatste dag van het jaar. Hier in Deir El Ahmar maken ze zich er niet zo druk om. 'Iedere nieuwe dag is bijzonder en op vuurwerk zitten de mensen hier niet te wachten', aldus mijn nuchtere gastheer. We ontbijten in de keuken, het platte brood (manakeesh) is net gemaakt en wordt warm gehouden op de kachel.

> Meer over dag 3

Met hoop het nieuwe jaar in

Dag4

De eerste sneeuw van deze winter komt precies rond de jaarwisseling naar beneden dwarrelen. Met een enkel geweersalvo maakt dat  oudejaarsavond anders dan andere avonden. Hier geen aftellen, oudejaarsconferences, knallende kurken of het lezen van psalm 90. Wel een tafel vol eten maar dat is sinds onze komst hier in Deir el Ahmar nog niet anders geweest.

> Meer over dag 4

"Ik zie de pijn in hun ogen..."

Metterdaad

Vandaag maken we het eerste verhaal voor Metterdaad. Het voorbereidende werk van de afgelopen week heeft zijn vruchten afgeworpen want we konden terecht bij de gezinnen die we met Joseph hadden bezocht.

Leendert, die regie en camera doet, is vannacht aangekomen in Beirut en in alle vroegte vertrekken we. Aangekomen in Deir el Ahmar is de sneeuw inmiddels overgegaan in regen.